Formuła to stalowy rollercoaster typu launched coaster. Wyprodukowany został przez holenderską firmą Vekoma i oddany do użytku w Energylandii 25 czerwca 2016 roku. Formuła znajduje się w Strefie Ekstremalnej i jest jej jedną z najpopularniejszych atrakcji. To jeden z dwóch rollercoasterów w EnergyLandii z napędem elektromagnetycznym. Oznacza to, że atrakcja nie posiada klasycznego wzniesienia z wyciągiem łańcuchowym, a startuje w pozycji poziomej za pomocą silnych elektromagnesów. W moim osobistym rankingu TOP 10 najlepszych atrakcji Energylandii zajmuje ósme miejsce, a w rankingu TOP 6 ekstremalnych kolejek w EnergyLandii zajmuje szóste miejsce.
Formuła była prototypowym egzemplarzem kolejki napędzanej napędem elektromagnetycznym wyposażonym w nowy typ pociągów. Na świecie znajdują się tylko dwa takie same egzemplarze: jeden w EnergyLandii i drugi w Chinach w parku Fantawild. Formuła była pierwszą w Polsce kolejką z napędem elektromagnetycznym.

Parametry techniczne Formuły
Nazwa atrakcji | Formuła |
Producent | Vekoma |
Typ | Stalowy launched coaster |
Model | Space Warp |
Data otwarcia | 25 czerwca 2016 rok |
Napęd | LSM |
Zabezpieczenia | Vest restraint (na uda i ramiona) |
Wysokość | 24,8 m |
Prędkość | 79,2 km/h |
Przyspieszenie | 2 sekundy do 78 km/h |
Długość | 560 m |
Maksymalne przeciążenie | 3,8 g |
Liczba inwersji | 3 |
Rodzaje inwersji | Sidewinder, korkociąg (x2) |
Liczba pociągów | 2 |
Liczba miejsc | 8 x 2 osoby w rzędzie |
Przepustowość | Brak danych |
Wymagany minimalny wzrost | 120 cm |
Czas całkowitego przejazdu | 46 sekund |
Czas przejazdu od wystrzelenia do zatrzymania | 33 sekundy |
Zdjęcia z atrakcji | Tak, po głównej inwersji, po lewej stronie |
Fast Pass | Tak (od 2025 roku) |
Dystans od bram Energylandii | 490 metrów |
Opis przejazdu Formułą
Kolejka opuszcza stację, pokonuje lewy zakręt o około 45 stopni i wjeżdża do tunelu, w którym się zatrzymuje. W tunelu stylizowanym na aleję serwisową Formuły 1 znajduje się napęd elektromagnetyczny. W tym miejscu często dochodzi do celowego zadymienia dla zwiększenia wrażeń, a także następuje dźwiękowe odliczanie do startu. Niekiedy brakuje zarówno efektu zadymienia, jak i efektów dźwiękowych, a nawet może zdarzyć się, że czas oczekiwania na start kolejki jest znacznie dłuższy, niż zwykle.

Po „wystrzeleniu” wagoników, Formuła osiąga prędkość bliską 80 km/h w zaledwie 2 sekundy i wjeżdża od razu na pierwszą inwersję (dużą pętlę) zwaną lewym sidewinder’em o wysokości 24,8 metra. Kolejka po przejechaniu inwersji przejeżdża obok aparatu wykonujące zdjęcia pasażerom i pokonuje zwrot o 180 stopni w lewo blisko powierzchni ziemi.

Następnie Formuła przejeżdża przez niskie wzniesienie, na szczycie którego można doświadczyć ujemnych przeciążeń dochodzących do -1 g (tym samym może nas mocno oderwać od siedzeń). Po wzniesieniu kolejka pokonuje drugą inwersję, którą tym razem jest prawy korkociąg, następnie wykonuje zwrot w prawo o 180 stopni przejeżdżając tunel i pokonuje kolejne niewielkie wzniesienie z przechyłem w lewo.

W ostatniej fazie jazdy kolejka przejeżdża ostatnią inwersję, ponownie prawy korkociąg, po którym następuje zwrot o 180 stopni w lewo, wzniesienie i wyhamowanie wagoników przez elektromagnetyczny układ hamulcowy. W tym miejscu kolejka może pozostać na kilkanaście-kilkadziesiąt sekund zatrzymana. Jest to normalne zjawisko, bowiem w tym samym czasie może trwać załadunek drugiego składu lub wyprowadzanie dodatkowego składu z bocznicy.
Po opuszczeniu sekcji z hamulcami kolejka zawraca o 180 stopni w prawo i powraca na stację.

Moje osobiste doznania podczas przejazdu Formułą
Formuła była moją pierwszą atrakcją zaliczoną podczas pierwszej wizyty w EnergyLandii. Zrobiła na mnie ogromne wrażenie, tak duże, że tamtego dnia miałem duże obawy przed wchodzeniem na inne atrakcje. Dziś – z perspektywy kilku lat – wiem, że Formuła to najsłabszy ekstremalny rollercoaster na terenie EnergyLandii.
To taka trochę wersja demo Abyssusa. Śmiało obie kolejki można do siebie porównywać, z tym, że Formuła to takie 25-30% rollercoastera Abyssus. \
Mimo, że czas przejazdu na Formule to tylko około 30 sekund – jest to świetna atrakcja, dostarczają dużo doznać. Uwielbiam na niej wystrzelenie z napędu elektromagnetycznego i pierwszą inwersję (pętlę). Przejazd przez kolejne wzniesienia dają efekt wypadania z siedzenia, a korkociągi dopełniają intensywność doznań. Mimo 30 sekund zabawy – jest to intensywna zabawa, naładowana inwersjami, stanem nieważkości i dużą prędkością.
Formułę polecam wszystkim osobom, które planują przejazd Abyssusem, ale także Zadrą i Hyperionem. Jeśli Formuła nie stanowi dla Was już większego wyzwania, śmiało można podnieść poprzeczkę. A jeżeli Formuła jest Waszym ulubionych rollercoasterem, to koniecznie zaliczcie Abyssusa. Bo Abyssus, to taka Formuła na sterydach.

Jak długo czeka się na Formułe?
W związku z dostępnością Formuły już od 120 cm wzrostu jest on tak naprawdę drugą najmocniejszą atrakcją dla dzieciaków już od 6-7 roku życia. Z tego powodu w sezonie na Formułę potrafią tworzyć się bardzo duże kolejki z czasem oczekiwania dochodzącym do 40-60 minut. Jednak wczesnym latem nie powinno być dużych kolejek i po maksymalnie 20-30 minutach powinniśmy zaliczyć przejazd Formułą.

Jeśli w wakacje zależy nam koniecznie na przejeździe Formułą, udajmy się na nią od razu po otwarciu parku. Możemy wtedy liczyć na małą kolejkę, a nawet wejście bez czekania. W mojej opinii Formuła jest drugą po RMF Dragon najpopularniejszą atrakcją w EnergyLandii. Niemal cały dzień w wysokim sezonie potrafią utrzymywać się długie kolejki. Niewiele pomaga dołożenie drugiego składu. Dla przyspieszenie załadunku wagoników, gorąco namawiam na korzystanie z szafek depozytowych, które znajdują się tuż przed stacją atrakcji.
Wejście na Formułe znajduje się po lewej stronie charakterystycznej pętli rollercoastera. Alejka prowadzi tyłem atrakcji. Po wyjściu z Formuły, aby odebrać swoje rzeczy z szafki, należy kierować się alejką obok Planetarium.
Serio przejazd trwa tak krótko? Czasem godzine się stoi żeby przejechać się 40 sekund?